Van polarisatie en discriminatie naar diversiteit en inclusie

28 maart 2021

De Eerste Kamer gaat onderzoeken of antidiscriminatiewetten in de praktijk wel effectief zijn. Deze week werd een parlementaire onderzoekscommissie ingesteld. De Eerste Kamer komt met dit onderzoek, omdat er veel te doen is over discriminatie en de specifieke rol van de overheid hierin. Zoals het etnisch profileren bij de politie en de toeslagenaffaire.

Effectiviteit antidiscriminatiewetten

De Eerste Kamer wil uitzoeken hoe effectief onze antidiscriminatiewetten in de praktijk zijn. Hoe lopen de discriminerende processen precies in wetgeving, beleid en uitvoering? Uiteindelijk wil men adviezen geven hoe de overheid en het parlement dit beter kunnen doen. Er worden hiervoor vier sectoren onderzocht: arbeidsmarkt, onderwijs, sociale zekerheid en politie.

Discriminatie is op zichzelf een lastig en omstreden begrip. Het gaat om ongeoorloofd onderscheid maken op grond van etniciteit, sekse, leeftijd of handicap. Maar wat is ongeoorloofd? Iemand kan iets als discriminatie ervaren, terwijl het toch objectief wel gerechtvaardigd is. Of omgekeerd. “Wat precies ongeoorloofde discriminatie is, dat moeten we via de casussen helder krijgen”, aldus Ruard Ganzevoort van GroenLinks (voorzitter van de parlementaire onderzoekscommissie effectiviteit antidiscriminatiewetgeving).

Discriminatie en polarisatie in Flevoland

Gedurende het afgelopen jaar is ook in Flevoland de maatschappelijke discussie geïntensiveerd rond het vraagstuk van discriminatie en polarisatie. Via een schriftelijke mededeling zijn Provinciale Staten hierover op 23 juni 2020 geïnformeerd. Hierin is op basis van een inventarisatie aangegeven welke specifieke aandachtspunten er in de Flevolandse gemeenten op dat punt zijn. Ook is benoemd dat het Bureau Gelijke Behandeling Flevoland, dat voor gemeenten cijfers en advies levert op het gebied van bestrijding van discriminatie, relatief weinig meldingen krijgt over discriminatie.

Vervolgens is het idee ontwikkeld om als provincie, in nauw overleg met gemeenten, een mediacampagne te starten waarin onder andere via portretten en persoonlijke ervaringen aandacht wordt gevraagd voor discriminatie.

Tijdens de Statencommissie Economie, Mobiliteit en Samenleving (EMS)  zijn we als Provinciale Staten nader geïnformeerd over het voorstel om in samenwerking met gemeenten een campagne “Meldingsbereidheid discriminatie en polarisatie” te starten. Ook heeft Arja Kruis, directeur Bureau Gelijke Behandeling Flevoland (BGBF), via een presentatie meer inzicht gegeven in de stand van zaken rondom discriminatie en polarisatie in Flevoland.

Een morele en politieke opdracht

De fractie van PvdA Flevoland ziet het bevorderen van diversiteit en inclusie als morele en politieke opdracht. Daarom zijn we blij met aandacht voor het thema discriminatie en polarisatie, ook al is het misschien geen groot onderwerp op de provinciale agenda. De jaarcijfers in Flevoland laten een toename zien van het aantal meldingen: van 325 in 2018 naar 478 in 2020. Volgens directeur BGBF Arja Kruis wordt, op basis van een inschatting, echter maar 1 op de 8 incidenten daadwerkelijk gemeld. Daarom steunt de PvdA-fractie van harte het initiatief van gedeputeerde Jop Fackeldey (PvdA) om een campagne inzake meldingsbereidheid te starten.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland