5 januari 2024

In memoriam: Gerrit Spilt

Gerrit besloot in 2017 secretaris van het Almeerse afdelingsbestuur te worden na een roerige periode binnen onze afdeling, waarbij de partijleden niet altijd even vriendelijk voor elkaar waren. Helaas werd de zo gewenste rust verstoord door de dreigende (en later geëffectueerde) afscheiding van een gemeenteraadslid, die vervolgens zijn eigen partij oprichtte. Gerrit heeft uit alle macht geprobeerd te bemiddelen, maar dit mocht tot zijn en onze frustratie niet lukken. Mede omdat het landelijk partijbestuur in die periode nauwelijks thuis gaf en onze smeekbeden niet gehoord werden.

Gerrit was een hardcore en stevige sociaaldemocraat, die zijn mening niet bepaald onder stoelen of banken stak en zich niet gemakkelijk liet overtuigen. Hij maakte daar niet altijd vrienden mee. Hij had ook een zeer speciaal soort ’tongue-in-cheek’ humor, die helaas niet door iedereen begrepen werd. Met Gerrit in het bestuur werden een aantal typische PvdA-tradities weer in leven geroepen. Tradities zoals rozen uitdelen op 1 mei, warme chocolade en glühwijn bij de nieuwjaarsduik en het aanvragen en uitdelen van PvdA-speldjes voor langjarige leden. Van de nieuwjaarsborrels werd zoveel mogelijk een feestje gemaakt met bijvoorbeeld een optreden van Mo Hersi.

Gerrit was ook actief als ondersteuner van de provinciale fractie en maakte daar deel uit van het campagneteam voor de verkiezingen van de Provinciale Staten in 2019. Ook in die rol was Gerrit echt Gerrit. Worstelend met zijn eigen mening – die hij natuurlijk niet onder stoelen of banken stak – maar tegelijkertijd dienstbaar en zich bewust van het belang om echt zoveel mogelijk leden ook bij het maken van het programma te betrekken.

We kennen allemaal de website “ik schrijf mee voor Flevoland (of Almere), waarin hij de drempel zo laag mogelijk probeerde te leggen om input op te halen. En hoe die dat technisch precies deed, hij deed het. Bevlogen en dienstbaar. En authentiek. Want als Gerrit één ding was, dan was hij authentiek.

In 2022 trad hij terug als secretaris en vertrok met Elly naar Marokko. Hij ging zijn zoon, schoondochter en kleinkinderen achterna. Zij werden warm ontvangen door de schoonfamilie die hen heel veel hielp om zich goed te kunnen settelen.

Helaas kreeg hij na enkele maanden een vervelende diagnose, waar niet veel aan te doen was, ook al hebben de Marokkaanse artsen van alles uit de medische toverdoos getrokken. En zelfs tijdens de laatste periode van de ziekte was er nog regelmatig contact. Hoe gaat het in de provincie? Hij bleef daar wat van vinden en bleef betrokken met goede raad. Zouden we niet….

Op 3 januari is Gerrit in Marokko begraven. Vanuit deze plek wensen wij Elly, kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte om het verlies -van de familieman die Gerrit was- te verwerken. Elly blijft in Marokko bij haar zoon en kleinkinderen.

Bestuur PvdA Almere,
Fractie PvdA Almere,
Ineke R. Smidt (oud-wethouder Almere, oud-voorzitter afdeling PvdA Almere),
Jop Fackeldey (oud-wethouder Lelystad, oud-gedeputeerde Provinciale Staten),
Abassin Nessar (fractievoorzitter PvdA Flevoland).