3 februari 2024

GL en PvdA steunen verduurzamingsplannen boeren

Boeren en tuinders in Flevoland willen graag verduurzamen door zelf stroom op te wekken met boerenmolens. Dit kan het stroomnet ontlasten en hen helpen energieneutraal te worden. Vooral als zij daarbij gebruik maken van batterijopslag.

Helaas is het lastig voor boeren en tuinders in Flevoland om deze molens te plaatsen vanwege strenge regelgeving. Het huidige coalitieakkoord stelt dat er geen ruimte is voor nieuwe windmolen locaties. Inmiddels is dit vastgelegd in de Omgevingsverordening, na een wijziging waar een meerderheid van Provinciale Staten mee instemde. GroenLinks stemde tegen, ook met het oog op de mogelijkheid voor het plaatsen van boerenmolens. Met de huidige regels kunnen boeren alleen een molen plaatsen binnen hun erfsingel. Daar staan vaak ook hoge bomen, waardoor deze molens niet effectief zijn. Bovendien is het risico op aanvaring met vogels en vleermuizen groot.

GroenLinks en PvdA vinden dan ook dat de regels verruimd moeten worden, zodat boeren de molens op een plek kunnen plaatsen waar ze wind kunnen vangen. Veel boeren hebben al zonnepanelen, maar de zon schijnt niet altijd, daarom is windenergie een noodzakelijke aanvulling. De vrees dat de opgewekte energie het stroomnet extra gaat belasten kun je ondervangen met kleinschalige batterijopslag op het erf.

LTO, die de wens van boeren en tuinders steunt, heeft onderzoek gedaan naar de benodigde hoeveelheid wind- en zonne-energie om een bedrijf energieneutraal te maken. Hierdoor kan maatwerk worden geleverd. In Flevoland hebben zo’n 150 agrarische ondernemers belangstelling getoond voor deze molens.

In de laatste vergadering van Provinciale Staten dienden GroenLinks en PvdA een motie in om boerenmolens buiten de erfsingels toe te staan onder voorwaarden, zoals maximale afstand van de erfsingel, batterijopslag, ashoogte, en het college te verzoeken om hiervoor een voorstel uit te werken. Je zou verwachten dat partijen die zeggen pal voor de boerenbelangen te staan deze motie zouden toejuichen. Helaas, het coalitieakkoord weegt zwaarder bij hen. Dan is er nog de angst voor verrommeling van het landschap. Maar het gaat natuurlijk niet om windmolens van het formaat windpark en niet elk bedrijf zal zo’n molen plaatsen.

Positief is dat er een gesprek op gang is gekomen tussen de statenleden over de mogelijkheden voor duurzame energieopwekking bij boerenbedrijven. Met de afspraak om het onderwerp “boerenmolens en groene energie bij boerenbedrijven” te agenderen voor een commissievergadering, waarbij ook boeren en LTO worden uitgenodigd, hebben we de motie voorlopig ingetrokken.

(Dit is bericht is geschreven door Corinne Straatsma van GroenLinks)