Door Rob Maurits op 8 december 2023

Reflectie op landelijke verkiezingen

De verkiezingen zijn geweest en de kiezer heeft gesproken. De uitslag is wellicht niet de uitslag waar wij als GL/PvdA op hadden gehoopt, ondanks de winst in zetels die Verenigd Links heeft behaald.

De PVV is de grootste partij geworden en mag nu het voortouw nemen in de formatie van een nieuw kabinet. Op het moment van schrijven is de eerste verkenner al gesneuveld en maar een nieuwe verkenner het gaan proberen. Dat deze (van oorsprong) van PvdA huize is, schuurt wel een beetje…

We zullen moeten proberen deze uitslag te duiden en hier lessen uit te trekken om het nog beter te doen. Maar daarbij niet uit het oog verliezend dat GL/PvdA wél de tweede partij van Nederland is geworden. De combinatie van lijsten tussen onze partijen voor de Tweede Kamer verkiezingen heeft dus gewerkt en zo’n 1,5 miljoen kiezers schonken ons hun vertrouwen.

Dat laatste schept een verantwoordelijkheid om op de ingeslagen weg door te gaan. Maar we moeten onze boodschap nog beter overbrengen aan bevolkingsgroepen waar de PvdA van oudsher voor opkomt: de mensen aan de onderkant van de samenleving én de middengroepen. Wij staan voor onze idealen van een rechtvaardige, eerlijke en groene wereld waarin wij met name opkomen voor die mensen die meer moeite hebben om mee te komen in deze maatschappij én opkomen voor een duurzaam klimaat. Maar wel met realiteitszin. En met dit laatste bedoel ik dat wij – in tegenstelling tot de PVV – met een programma zijn gekomen dat ook financieel goed onderbouwd is. Sterker nog, bij de CPB doorberekeningen kwam ons programma als beste uit de berekeningen voor minima en middengroepen. Dat de PVV niet de moeite heeft genomen om zijn programma door te laten rekenen is begrijpelijk als je weet dat in het hele verkiezingsprogramma van de PVV 7 (!) regels zijn gewijd aan de financiële dekking. Hoe Wilders zijn mooie beloften gaat betalen? Stoppen met ontwikkelingshulp, NEXIT, geen klimaat- en stikstoffonds, geen subsidies voor kunst, cultuur en vergroening.

Terugkomend op de formatie: de race is nog niet gelopen! Ik moet nog zien dat de PVV en met name de VVD er samen uitkomen. Als de VVD zichzelf serieus neemt kunnen ze niet akkoord gaan met de dekking van de uitgaven zoals de PVV voorstaat, ook niet in een gedoogpositie.

Beste rood/groene vrienden; dank jullie allen voor jullie geweldige inzet om GL/PvdA de grootste partij te maken. Wij zijn daarin niet geheel geslaagd maar de uitslag geeft wel aan dat we op de goede weg zitten. Het is nu zaak de rug te rechten en door te gaan met onze strijd voor een eerlijke en groene wereld! Niet alleen in de Tweede Kamer maar zeker ook in de Provinciale Staten en de gemeenten die tenslotte het dichtst bij de mensen staan.

Rob Maurits

Mijn naam is Rob Maurits, getrouwd en vader van twee volwassen kinderen. Van oorsprong opgeleid als jurist maar altijd als ondernemer in de zakelijke reiswereld werkzaam geweest. Ik woon in Almere. Voor die stad ben ik van 2018 t/m 2022 namens de PvdA gemeenteraadslid geweest. Om persoonlijke redenen heb ik mij niet voor een tweede

Meer over Rob Maurits