Symboolpolitiek van de PVV

18 december 2017

Het was de mooiste motie die ze ooit hadden ingediend, want hij kwam “recht uit het hart”. Apetrots was fractievoorzitter Chris Jansen van de PVV op zijn voorstel om voortaan de Flevolandse én de Nederlandse vlag prominent aanwezig te laten zijn in de Statenzaal. “Als een symbool van vrijheid en democratie (de Nederlandse vlag) en de pioniersgeest en vastberadenheid van onze inwoners (de Flevolandse vlag)”.  Pikant detail, de motie repte verder over een mooi eerbetoon aan Cornelis Lely, in de vorm van een buste. Dat moet echter zijn de buste van Han Lammers (o.a. landdrost, burgemeester van Almere en eerste CdK van Flevoland, namens de PvdA).

Van de PvdA hoeft al dat vlagvertoon niet zo nodig. “Wij zijn ook heel trots op Flevoland en de inwoners van Flevoland, maar daar hebben we geen vlag voor nodig. Bovendien wapperen de Flevolandse, Nederlandse, Europese en – sinds kort – ook regenboogvlag fier in de wind voor het provinciehuis. Je kunt ze prima zien vanuit de Statenzaal”, aldus fractievoorzitter Peter Pels van de PvdA. “Waarom eigenlijk niet de Europese vlag in Statenzaal”, wilden meerdere fracties weten van de PVV. “En waarom niet een eerbetoon aan Artikel 1 van de Grondwet”, voegde de ChristenUnie daar fijntjes aan toe. Daar kwam geen antwoord op. “Wij kiezen voor deze vlaggen. Het staat andere partijen vrij een eigen motie in te dienen”, besloot Chris Jansen.

De PvdA stemde tegen deze motie. Ondanks de kritiek op de motie durfde het merendeel van de partijen het niet aan om tegen het vlagvertoon te stemmen. Dus binnenkort te bewonderen in de Statenzaal: de Flevolandse en Nederlandse vlag, met dank aan de PVV. En daarmee is het tegelijk één van de weinige moties van de PVV die is aangenomen. Als dat geen mooie symboolpolitiek is.