Het optimisme van deze verkiezingen zetten we door om de grootste te worden!

25 maart 2023

Rode strijders,

De kiezer heeft gesproken, de definitieve uitslag is binnen. De BBB is met 10 zetels net als in alle andere provincies ook in Flevoland de overduidelijke winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen. Wij feliciteren hun met dit resultaat! De stikstofaanpak en ontevredenheid over het kabinet waren landelijk bezien de belangrijkste redenen om te stemmen. De verkiezingsopkomst in Flevoland was met 52,4 % lager dan het landelijk gemiddelde van 57,5%.

We kunnen gelet op de omstandigheden met de opkomst van BBB tevreden zijn met ons verkiezingsresultaat. De PvdA is  met behoud van 3 zetels in een versnipperde provinciale Staten de 4epartij (met 83 stemmen) net achter de PVV. De zittende rechtse partijen hebben allemaal verloren, waarbij de VVD van 6 naar 4 zetels is gegaan. Wij zijn de grootste progressieve partij en vormen samen met onze vrienden van Groenlinks in deze Provinciale Staten een krachtig links blok van 6 zetels achter de BBB. Ook goed om te zien dat we in Almere en Lelystad de 3egrootste partij waren, voor o.a. de PVV (zie Jop’s post verkiezingen voor nadere analyse en duiding).

En wat was het voor ons samen met Groen Links in Flevoland een mooie roodgroene campagne, een voorbode voor de politieke verkiezingscampagnes in de toekomst. De centra en andere drukke plekken in onze steden kleurden meerdere zaterdagengroenrood met al onze campagnevrijwilligers. Ik wil al dievrijwilligers mede namens de kersverse statenfractie bedanken voor hun geweldige inzet en bovenal voor de positieve sfeer en de lol die we hadden ondanks de kou! Die positieve vibes hebben zich ook vertaald in het aantrekken van nieuwe stemmersgroepen zoals meer jongeren blijkt uit analyses. Dat belooft wat voor de volgende verkiezingen. Maar er is ook werk aan de winkel om de grootste te worden in Flevoland. De provinciale fractie wil de komende jaren samen met de lokale fracties in met name de gemeenten met een (zeer) lage opkomst, Almere en Lelystad, de permanente campagne voortzetten. Dat doen we wat ons betreft samen met Groenlinks! Een hoge opkomst, vooral in stedelijk gebied, is nou eenmaal voordelig voor zowel Groenlinks als PvdA.

Hoe nu verder? Laat het duidelijk zijn dat BBB niet de meerderheid heeft gekregen van alle stemmen. De PvdA heeft landelijk als enige gevestigde partij winst geboekt. En de crisis in de woningbouw, klimaat- en natuurcrisis zijn niet afgenomen na de verkiezingswinst van BBB. Dat gezegd hebbende, in Flevoland speelt stikstofcrisis (aanzienlijk) minder dan in andere provincies met stikstofgevoelige Natura2000 gebieden. Wel volgen we de landelijke doelstellingen om de natuur in Flevoland te versterken.Dat doen we in een gebiedsgerichte aanpak samen met onze agrariërs en natuurorganisaties. Daardoor hoeft de economie van Flevoland niet op slot en kunnen we betaalbare woningen bouwen. Gelukkig zien wij daarvoor voldoende raakvlakken met het verkiezingsprogramma van BBB bij vooral de sociaal maatschappelijke thema’s zoals woningbouw en investeren in sociale voorzieningen zoals zorg en onderwijs. De komende weken gaan Jop Fackeldey, Gedeputeerde Flevoland, en ondergetekende de onderhandelingen voeren. We willen samen met Groenlinks plaats nemen in het college van GS zodat we kunnen bouwen aan een sterk, sociaal en duurzaam Flevoland.