Energieweerbaarheid

14 november 2021

De Provincie heeft een verantwoordelijkheid voor energiebesparing en verduurzaming. Bij de aanpak van de klimaatopgaven is het uitgangspunt dat deze aanpak haalbaar, uitvoerbaar en betaalbaar moet zijn.

Door de gestegen energieprijzen dreigen Flevolanders letterlijk in de kou komen te staan. Daar waar vaak al sprake is van armoede leidt de stijging van de energieprijzen tot onaanvaardbare situaties. Daar wil de PvdA zich niet bij neerleggen. Dus hebben we het college opgedragen om te zoeken naar oplossingen.

Willem de Jager (fractievoorzitter Partij van de Arbeid): “Wij hopen inwoners en bedrijven met een dergelijk pakket steun te geven bij de verwachte hogere energiekosten. Een pakket met maatregelen moet het makkelijker maken om energie te gaan besparen. Goed voor het milieu én goed voor je portemonnee.”

Daarom heeft de fractie van de Partij van de Arbeid een amendement ingediend om € 50.000,– vrij te maken om een onderzoek in te stellen naar de mogelijkheden van een “actiepakket weerbaarheid”. Het is de bedoeling dat Provinciale Staten voor de zomer van 2022 hier nader over wordt geïnformeerd.

Verantwoordelijk gedeputeerde Jop Fackeldey geeft aan dat hij dit amendement van harte ondersteunt. Immers “Energie die je niet gebruikt hoef je ook niet te betalen, laat staan dat het duurder wordt”.

Het amendement is met 22 stemmen voor en 14 stemmen tegen aangenomen.

Wat zou een dergelijk pakket kunnen omvatten?

Zoals Jop Fackeldey al opmerkte: “Wat je niet gebruikt, hoef je niet te betalen”. Daarom gaat het bij een “actiepakket weerbaarheid” vooral over vervanging van apparaten die veel verbruiken door apparaten die minder verbruiken of goedkopere energie gebruiken. Denk daarbij aan een gasstel dat je zou kunnen vervangen door een inductiekookplaat, of door in de horeca terrasverwarming te vervangen door warmtekussens. Ook zijn “inkoopacties gericht op energiebesparing en energieopwekking” een optie evenals een bijdrage in de verduurzamingskosten voor vastgoed van maatschappelijke stichtingen, sportverenigingen en kerkgenootschappen.