Door Abassin Nessar op 18 juni 2023

Coalitieakkoord Flevoland is conservatief en vaag

“Het nieuwe coalitieakkoord zet de handrem op de ontwikkeling van het stedelijke gebied, het tegengaan van energiearmoede, verduurzaaming en de energietransitie”, zeggen Abassin Nessar (PvdA) en Corina Straatsma (GroenLinks). “Daarbij, nergens is sociale en betaalbare woningbouw genoemd terwijl de provincie hier in de toekomst een regierol in krijgt!”

‘Het moet anders’ volgens de nieuwe coalitie. Maar daarvan blijkt niets uit het coalitieprogramma. Sterker nog, de coalitie geeft vooral aan wat zij niet wil en gaat hiermee de echte uitdagingen voor Flevoland uit de weg. Sociale en groene thema’s zijn bewust weggelaten of niet concreet uitgewerkt. De woorden ‘sociaal’ en ‘groen’ komen bijna nergens terug. Dat is tekenend voor de conservatieve toon!

Er wordt onevenredig veel nadruk gelegd op landbouw en infrastructuur, zonder heldere uitgangspunten voor verduurzaming. Het gebrek aan concrete maatregelen en daadkracht op het gebied van energietransitie is eveneens zorgwekkend. De stikstofuitstoot wordt niet verminderd er worden geen extra inspanningen genomen op het gebied van windenergie of biologische landbouw. De regelgeving van de visserij moet minder worden volgens deze coalitie.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat betaalbare woningen en sociale voorzieningen de grootste behoeften zijn in Flevoland, met name in de stedelijke gebieden. De focus van de coalitiepartijen ligt echter voornamelijk op de ‘leefbaarheid van het landelijk gebied’ en ‘kleine kernen’, terwijl er weinig wordt gesproken over sociale woningbouw en de regierol van de provincie in dit opzicht.

Het akkoord lijkt geen prioriteit te geven aan samenwerkingsverbanden die cruciaal zijn voor de economische ontwikkeling van grote gemeenten in Flevoland, zoals de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Daarnaast ontbreekt een ambitieus niveau op het gebied van energie en klimaat, waarbij energiebesparing helemaal niet wordt genoemd.

Weliswaar worden er stappen gezet met het betrekken van inwoners (burgerparticipatie) en bestuurlijke vernieuwing, het ontbreken van maatregelen op dit gebied en de geringe vertegenwoordiging van diverse groepen in het college, roept vragen op over de daadwerkelijke inclusiviteit van deze coalitie. Met de deelname van de PVV in de coalitie is dat ook geen wonder. Daarentegen zien wij niets of weinig terug van de invloed van CU.

Kortom, een teleurstellend resultaat van een conservatieve en rechtse coalitie dat ten koste gaat van de werkelijke behoeften van Flevolanders in het stedelijk gebied, zoals betaalbare woningen, toegankelijke sociale voorzieningen en een groene en sociale economie van de toekomst.

Abassin Nessar

Ik ben 38 jaar oud, woon in Almere-Poort en heb een dochter en een hond. In het dagelijks leven ben ik Strategisch adviseur bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Ik heb een opleidingsachtergrond in Politicologie en minor management aan de Universiteit Leiden. Ik kwam als 9-jarige samen met

Meer over Abassin Nessar