Door Abassin Nessar op 22 november 2023

Algemene beschouwingen

Uitgesproken op 8 november 2023.

Dank u voorzitter. Voorzitter voor ons ligt vandaag de programma begroting voor 2024. Dank hiervoor aan de ambtelijke organisatie en het college. Dit is de eerste van deze coalitie, dus ook de eerste beleidsmatige en financiële doorvertaling van het coalitieakkoord. De fractie van PvdA heeft eerder bij de duiding van het coalitieakkoord vragen gesteld over het gebrek aan ambities en concreetheid van het coalitieakkoord, bijvoorbeeld op krachtige samenleving, in woorden van deze coalitie de vitale samenleving, betaalbare woningbouw, cultuurbeleid en een haalbare en betaalbaar klimaat- en energiebeleid.

Daarop werd uniform door alle gedeputeerde geantwoord dat de ambitie, verdere uitwerking en bovenal ruimte voor de oppositie om politieke voorstellen te doen als onderdeel van een breed gedragen nieuwe bestuurscultuur later zouden volgen. Voor de PvdA is deze programmabegroting daarom een eerste lakmoesproef voor de coalitie om de eerder gemaakte beloften waar te maken.

Als we kijken naar het ambitieniveau om de problemen aan te pakken waar Flevolanders voor staan bijvoorbeeld de energiearmoede, opwek van duurzame energie, versterken van sociale voorzieningen en werken aan natuurherstel en cultuurbeleid blijft deze coalitie behoudend. En ik ga dat woord toch gebruiken – “conservatief”. Het lijkt wel alsof deze coalitie zich heeft gefixeerd op wat volgens haar de kerntaken zijn, een papieren werkelijkheid, die weinig overeenkomt met wat Flevolanders werkelijk nodig hebben. Wij zien dat programma krachtige samenleving wordt afgebouwd, een stop komt op het plaatsen van windturbines op land, geen serieus aandacht is voor circulaire economie, voor betaalbaar woningbouw etc. De paragrafen die betrekking hebben op natuur, water, vitale samenleving en woningbouw blijven vaag. We zijn blij dat sommige beleidsthema’s worden voortgezet zoals programma natuurinclusief met aandacht voor vergroten van biodiversiteit en de bossenstrategie. Maar ook hierin ontbreekt concrete stappen om deze uit te voeren.

Voor wat betreft de continuering van de zorgtafel na 2024 waar de provincie een belangrijke coördinerende rol speelt om acute ziekenhuiszorg, kraamzorg en andere vormen van ziekenhuiszorg bereikbaar te houden voor alle Flevolanders zien wij eveneens geen duidelijk standpunt van deze coalitie. We delen daarin de zorgen van de CU. Daarom vragen we heel concreet aan de GS, kunnen wij en alle Flevolanders met ons er van uitgaan dat de zorgtafel en haar activiteiten doorgezet worden na 2024?

Voorzitter, de PvdA is een constructieve en politiek inhoudelijke partij die het niet bij een probleemanalyse laat maar voorstellen doet om Flevoland socialer en groener te maken voor iedereen. Ja meneer Boutkan, zo zijn wij. Daarom dienen we de volgende amendementen in mede namens GL.

We stellen u amendementen voor voor het versnellen van betaalbare woningbouw en investeren in de Flevolandse woningbouw. Dit vanwege de grote tekorten, in kwantiteit en kwaliteit.
Ook willen we de provinciale inzet vergroten op het tegengaan van (gevolgen van) netcongestie.

Daarnaast dienen we enkele amendemementen mede in zoals aanvulling Oekraïne Noodfonds (maatschappelijk initiatief) voor Oekraine, betaal personeel a la direct 16 euro, aandacht huisvesting jongeren (van GL), stel het klimaatplan vast in 2024 (van D66), circulaire economie (van GL) en investeren in de vitale samenleving (van GL). Voorstel bestaanszekerheid van de SP steunen we.

Tot slot voorzitter en dit deel van mijn bijdrage doe ik ook mede namens de GroenLinks fractie. Zoals ik eerder aangaf hebben de coalitie partijen en de GS al eerder bij de duiding van het Coalitieakkoord Toekomst voor het Nieuwe Land, van, voor en door Flevolanders zich alleen uitgesproken voor een nieuwe bestuurscultuur waarin oppositie en coalitie in dialoog en samen Flevolander beter maken. Waarin sprake is van dualisme en de oppositie de kans krijgt om politieke voorstellen te doen. In de afgelopen maanden hebben wij daar eerlijk gezegd weinig van gezien. De rijen van de coalitie blijven gesloten, zelfs wanneer de oppositie politieke voorstellen doen die in lijn zijn met het coalitieakkoord zoals afgezwakte motie onlangs van PvdA en GroenLinks en vele andere partijen over het oormerken van geld voor het kunstmuseum in Almere voor cultuur in Almere.

De omstandigheden en discussie rond het vertrek van Jurie van den Berg hebben de omgangsvormen en het streven naar een nieuwe bestuurscultuur geen goed gedaan en dat is een understatement. We hopen dat middels een dialoog op 15 november bij de Statenconferentie en een gedragen statement daarover naar buiten een belangrijke stap kunnen zijn om de verhoudingen tussen coalitie en oppositie te verbeteren. Tot slot, zijn bij benieuwd of de coalitie vandaag daad bij het woord voegt en een serieuze handreiking doet naar oppositie bij de behandeling van onze politieke voorstellen om Flevoland mooier te maken!

Abassin Nessar

Ik ben 38 jaar oud, woon in Almere-Poort en heb een dochter en een hond. In het dagelijks leven ben ik Strategisch adviseur bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onder Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Ik heb een opleidingsachtergrond in Politicologie en minor management aan de Universiteit Leiden. Ik kwam als 9-jarige samen met

Meer over Abassin Nessar