Door op 20 oktober 2013

G13 Maand van de Grafiek ook in Nagele

Op veel plaatsen in Nederland wordt de Maand van de Grafiek gevierd. Het Grafiekplatform VOG (Vereniging voor Originele Grafiek) organiseert de maand in samenwerking met tal van lokale en regionale initiatieven. Kunstenaars, werkplaatsen, galeries en musea geven een overzicht van de geschiedenis, technieken en nieuwe processen binnen de wereld van de grafische kunsten. In de kunstvorm grafische technieken gaat het om etsen, houtsnedes, koper-, lino- en lithogravures en zeefdruk. Onlangs zag ik zelfs grafisch werk, gemaakt op de computer.

De maand is benut voor veel exposities en manifestaties, overal in ons land en één over de grens in Neuenhaus, Duitsland.

Wij waren uitgenodigd de opening van de expositie in Museum Nagele ‘De Tweede Buitenkans’ bij te wonen. De opening werd druk bezocht. Er zijn dan ook maar liefst 47 exposanten. Samen zijn zij goed voor 150 zeer gevarieerde prenten.

De Dronter grafisch kunstenaar en docent Else van Luin nam het initiatief. Samen met bestuur en de vele vrijwilligers van het museum heeft ze gezorgd voor een expositie, die een bezoek meer dan waard is.

Het Museum Nagele krijgt financiële steun van de provincie en laat de geschiedenis van dit architectonisch zo bijzondere dorp zien in een permanente tentoonstelling. Het Museum is gevestigd in de voormalige rooms-katholieke kerk, gebouwd door  de architecten T. Taen en T. Nix. Veel bekende architecten hebben hun handtekening in Nagele gezet.

U hebt nog tot/met 24 november (de slothappening) de kans de kans De Tweede Buitenkans te bewonderen. Als u geluk hebt, komt u in bezit van grafiek, want gedurende de hele expositie loopt er een verloting.

Annelies Boode