13 februari 2019

Regionale economie

In Flevoland vormt de combinatie van een sterk en gevarieerd bedrijfsleven, een stevig in de regio verankerd MKB en innoverende agrarische bedrijvigheid in potentie de basis voor een stabiele economie die conjunctuurveranderingen goed kan doorstaan. Dat heeft geleid tot een brede groei van bedrijvigheid met positieve gevolgen voor de werkgelegenheid. Ook de versterkte profilering van de vrijetijdseconomie van Flevoland waarin, samen met regionale ondernemingen, het karakteristieke van Flevoland uitgedragen via bijvoorbeeld evenementen draagt daaraan bij. De ontwikkeling van de cruisemarkt en de komst van de Hiswa in de Bataviahaven Lelystad zijn hier mooie voorbeelden van.

Maar wij zijn er nog niet. De samenwerking van bedrijfsleven, beroepsonderwijs, gemeenten en provincie Flevoland in Win4All (dit programma richt zich op duurzame economische groei en sluit aan bij krachtige, bestaande netwerken) is verder bestendigd. Het in Flevoland nog steeds groeiende MKB weet zich verankerd in het economisch systeem van Flevoland. Op het gebied van de beschikbaarheid van voldoende geschoold arbeidspotentieel heeft de samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs concrete successen opgeleverd.

Startende bedrijven zijn belangrijk voor Flevoland. Tegelijkertijd zijn ze ook kwetsbaar. Vandaar dat de PvdA zeer hecht aan, onder regie en in opdracht van de Flevolandse gemeenten, een goed functionerend Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) voor kredietverlening en inkomstenondersteuning voor ondernemers. Voor veel startende bedrijven is het moment van doorstart zo’n kwetsbaar moment. Het MKB Doorstartfonds Flevoland kan een nieuwe impuls geven aan bedrijven die in de kern gezond zijn, maar te maken hebben met (dreigende) financiële problemen. De PvdA Flevoland vindt dat dit fonds ook de komende periode gevuld zal moeten worden.

Het tekort aan werknemers in uiteenlopende technische sectoren vertraagt niet alleen de groei van de economie, maar ook de verduurzaming. De PvdA steunt de Regieraad Techniek in haar wens om een extra financiële impuls, waarmee bestaande initiatieven en nieuwe activiteiten gestimuleerd kunnen worden. De manier waarop de Provincie Flevoland haar aanjaagrol vervult vinden wij niet voldoende. Wij opteren voor een praktijkgerichte regionale uitvoeringsagenda voor het Techniekpact om er zo te bewerkstelligen dat concrete initiatieven (vanuit een gezamenlijke visie en met incidentele aanjaaggelden) kunnen zorgen voor een vliegwieleffect. Ook de tekorten aan personeel in de zorg en het onderwijs verdienen onze aandacht want dit is cruciaal voor een krachtige samenleving.

Elke economie heeft behoefte aan een flexibele schil aan arbeidskrachten. Deels wordt dit ingevuld door uitzendkrachten, maar steeds vaker ook door ZZP’ers. Het percentage ZZP’ers ten opzichte van de totale bevolking ligt in Flevoland iets boven het landelijk gemiddelde. De problematiek rond ZZP’ers is daarom geen specifiek Flevolandse zaak. Vanuit de beginselen van de PvdA willen wij wel bijdragen aan regelingen die er voor zorgen dat ook deze groep “loon naar werken” krijgt. Wij zijn dan ook blij met de inzet van de PvdA op landelijk niveau en zullen waar mogelijk deze groep ZZP’ers betrekken bij de mogelijkheden van een “leven lang leren”.

Zeker zijn van een sterke economie en voldoende en goed werk voor onze inwoners!