13 februari 2019

Regionale Bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer

In 2030 ziet de wereld er anders uit als het gaat om mobiliteit. Het is voor de provincie Flevoland en de PvdA een uitdaging om daar adequaat op te reageren. Want de techniek van morgen is al anders dan die van gisteren, laat staan wat er in 11 jaar allemaal zal veranderen. Toch moeten de plannen nu worden gemaakt en toekomstbestendig zijn.

Wij streven naar een optimale bereikbaarheid over de weg en over het water, met eigen of met openbaar vervoer. Tegelijkertijd ligt er ook een milieudoelstelling die wij moeten halen.
Kijkend naar het OV-netwerk zijn de ontwikkelingen rond OV SAAL (Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad) positief, deze zullen zeker bijdragen aan een betere ontsluiting richting de randstad. Ook de directe verbinding met Zwolle en verder naar het noorden was destijds een positieve ontwikkeling. De ontsluiting van de NOP en van Zeewolde via het openbaar vervoer blijft echter problematisch en zal ter hand genomen moeten worden.

Voor Zuidelijk Flevoland is lightrail wat openbaar vervoer betreft de toekomst. Aansluiting bij de geplande grootschalige uitbreiding van dit net is noodzakelijk. Voor een goede meerzijdige ontsluiting van Almere en Lelystad vindt de PvdA dat de IJmeerverbinding zo snel mogelijk moet worden aangelegd. De kosten gaan voor de baat als het gaat om de forse woningbouwopgave van met name Almere. Gekeken zal verder worden in hoeverre een mogelijke verbinding met Hilversum/Utrecht (via de Stichtse Brug) ook voor Zeewolde een oplossing kan bieden. Doortrekken van dit lightrailnet naar Lelystad biedt wellicht ook de mogelijkheid voor een aftakking richting Lelystad Airport. Tot die tijd zal de luchthaven ook optimaal bereikbaar moeten zijn met het OV, hiervoor krijgt ze een eigen luchthavenshuttle.

De te verwachten groei van het aantal verkeersdeelnemers en de verkeersveiligheid heeft onze volle aandacht. Het verhoogde gebruik van Lelystad Airport is hierbij een aandachtspunt. De technische ontwikkelingen zullen ook gevolgen hebben voor de logistieke sector. De komst van zelfrijdende en zelfvarende voertuigen kan de verkeersdruk doen afnemen. Maar ook de door ons gewenste ontwikkeling van de regionale economie zal hierop van invloed zijn.

Zeker zijn van een goede bereikbaarheid van de hele provincie!