13 februari 2019

Duurzaamheid, ruimtelijke ontwikkeling en waterbeheer

Het Flevoland van 2030 is een aantrekkelijk, waardevol, toegankelijk en natuurlijk ingericht gebied met een eigen karakter waar natuur en bebouwde omgeving in elkaar opgaan. Waar inwoners en bezoekers gebruik kunnen maken van beleefbare natuurgebieden en een onderscheidend vrijetijdsaanbod. Waar wonen, werken en recreëren voldoende ruimte hebben binnen een samenhangend geheel. Waar duidelijke functiescheidingen aanwezig zijn, maar het karakter van een open landschap behouden blijft.

Duurzaamheid gaat natuurlijk ook over hergebruik van grondstoffen; een volledig circulaire economie is dan ook ons einddoel. Wij leven nu in een lineaire economie: de grondstoffen die wij nodig hebben om te leven komen grotendeels als afval in het milieu terecht; zo doorgaan betekent op termijn de vernietiging van ons leefmilieu.

De uitdaging is om toe te werken naar een circulaire economie, waarin alle grondstoffen worden hergebruikt zonder verspilling en zonder waardeverlies. Dit vraagt om het smeden van nieuwe allianties op provinciaal niveau. De Provincie neemt daarbij een rol als aanjager en financier in projecten en creëert experimenteerruimte, met name gericht op samenwerking in de keten (ontwerper, producent, consument, verwerking).

Zeker zijn van een duurzame en groene provincie!