Voorstel Jongerenraad unaniem aangenomen

26 januari 2022

De jeugd en jongvolwassenen zijn ook binnen Provinciale Staten zwaar ondervertegenwoordigd. Daarom is er mede op initiatief van de PvdA, ChristenUnie, PvdD en DENK in de Commissievergadering van EMS op 12 januari een voorstel besproken om te komen tot een Jongerenraad in Flevoland. Dit voorstel vloeit voort uit het Provinciaal Jeugddebat waar vanuit de deelnemers de vraag kwam om meer betrokken te worden bij de Provinciale politiek. Op basis van de uitkomsten van het debat hebben de statenleden van genoemde partijen een voorstel uitgewerkt om er voor te zorgen dat het idee ook echt gerealiseerd zou worden.

Voor de PvdA Flevoland is dit een oude wens, in het laatste verkiezingsprogramma valt het volgende te lezen: “Ook de lokale politiek en hoe de overheid georganiseerd is, staat ver van jongeren af. Wij willen daar verandering in brengen en er mede voor zorgen dat jongeren zich ontwikkelen tot volwassenen die actief deelnemen aan de samenleving, zich verantwoordelijk voelen voor die samenleving en interesse tonen voor de politiek en de democratie”. Een Jongerenraad lijkt ons daarvoor het uitgelezen instrument.

Hoe nu verder?

Het voorstel is door de Staten en door de gedeputeerden omarmd. Gedeputeerde Appelman: “Het college waardeert dit voorstel ook omdat het in de opzet naar de participatieverordening past en ziet de Jongerenraad als een pilot in het proces naar de algehele participatie”. Het college wil wel graag wat ruimte krijgen om tot een goed uitwerkingsplan te komen. In een volgende vergadering zal dit voorstel, inclusief een opdracht aan het college worden ingebracht. Daarbij zal een amendement van JA21 en de VVD over de agendering van de raad komen die aansluit bij de wensen van de jongeren en een wisselende samenstelling mogelijk te maken. Met de frequentie van de vergaderingen moet flexibel om worden gegaan om te voorkomen dat er vergaderd wordt om te vergaderen.

Al met al is het een breed gedragen voorstel waarvan de hele raad het nut in ziet.

Dania Al-Obaidi
Statenlid PvdA Flevoland