Door op 30 maart 2014

Terugblik gemeenteraadsverkiezingen

En dan is het 20 maart en heb je een kater….

Maanden aan het campagnevoeren in de hele Provincie, een duidelijk beeld waar we heen willen in onze dorpen en steden, een mooie campagnefilm, goede campagne met een goed verhaal en enthousiaste mensen en dan toch zo’n dreun van de kiezers. Dan heb je geen drank meer nodig om met een flinke kater wakker te worden. 9 zetels kwijt in Flevoland. We hebben als PvdA Flevoland zware tijden meegemaakt maar dit is toch wel uitzonderlijk. Lokaal worden afgestraft vanwege landelijk beleid is de algehele teneur.

De PvdA heeft er voor gekozen om in deze moeilijke tijd regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Het congres heeft hiermee ingestemd en haar zegen gegeven aan samenwerking met de VVD op basis van een regeringsprogramma van geven en nemen. Dat dit leidt tot spanningen hebben we allemaal kunnen ondervinden met de discussie over strafbaarstelling van illegalen en de discussie over de vervanging van de F16. In beide gevallen waren ledenraadplegingen en congressen nodig om de partij weer op één lijn te krijgen.  Feiten die vast hebben bijgedragen tot afkeer van de kiezer voor de PvdA. Onverlet de successen die we geboekt hebben met het aftoppen van de topinkomens en een stop aan de abnormale flexibilisering van de arbeidsmarkt.

Is deze (landelijke) dreun dan terecht of onterecht, dit zijn toch lokale verkiezingen, is in dit verband een terechte vraag. Kunnen we Samsom en zijn ploeg verantwoordelijk maken voor dit verlies aan vertrouwen van onze kiezers? Om de eerste vraag te beantwoorden is het gelet op wat we als lokale PvdA bereikt hebben onterecht om zo afgestraft te worden, anderzijds is het te eenvoudig om het verwijt alleen maar naar onze partijgenoten in Den Haag te leggen. Als lokale PvdA-ers zijn we verantwoordelijk voor ons eigen verhaal dat verhaal moeten we herkenbaar naar voren brengen. In voorspoed hebben we als onderdeel van een landelijke partij een bonus en in tegenspoed worden we afgestraft.

Gewoon hand in eigen boezem, herpakken en met kracht en overtuiging ons eigen verhaal vertellen. Alleen op die manier kunnen we het vertrouwen terugwinnen van de kiezers die ons nu even verlaten hebben.

Martin Wiegertjes

Voorzitter PvdA Gewest Flevoland