Reactie PvdA op Perspectievenbrief

27 juni 2020

Het herstelbeleid van de provincie moet brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden, zoals gezondheidszorg, de ‘human capital’ agenda, de culturele infrastructuur en de kwaliteit van onze leefomgeving. Dat is de kern uit de reactie van de fractie van PvdA Flevoland aan het college van Gedeputeerde Staten.

Planbureaus

Ook de planbureaus wijzen erop dat het juist nu belangrijk is om vanuit het oogpunt van brede welvaart over oplossingen na te denken om te voorkomen dat economische sectoren, bevolkingsgroepen of de realisatie van gestelde klimaatdoelen op achterstand raken. De planbureaus wijzen er ook op dat de crisis kansen biedt om reeds in gang gezette veranderingen te versnellen, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt of in de zorg, het onderwijs en ten aanzien van meer duurzaamheid. Positieve effecten van de coronacrisis als schonere lucht, een stillere leefomgeving, digitaal werken, verminderde drukte en de herwaardering van publieke diensten geven ook een doorkijk naar mogelijke alternatieven. De planbureaus adviseren na te gaan waar synergiekansen benut kunnen worden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor herstelmaatregelen die niet alleen bijdragen aan gezondheid, maar ook aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Samenhangende aanpak

De PvdA is voorstander van een samenhangende aanpak. Wij stellen de drieslag Economie, Samenleving en Duurzaamheid centraal. Wij vragen het college dan ook om ons in het najaar een afwegingskader te presenteren dat gericht is het herstellen of bevorderen van de brede welvaart.

Daarnaast vraagt de PvdA het college om oog te hebben voor urgente kwesties. Het is dan ook terecht dat het college zelf aangeeft naast de coronacrisis ook de stikstofproblematiek en de woonopgave bij de discussie in het najaar te willen betrekken. Met name als het gaat om de woonagenda zien wij, op basis van de motie Koerhuis, kansen voor de regio.

Kansen benutten

Tenslotte wil de PvdA het college ook oproepen kansen te benutten om reeds voorgenomen lange termijn doelen zo mogelijk sneller te realiseren. Verbind hierbij korte termijn kwesties aan lange termijn veranderingen. Denk in scenario’s en presenteer ons die. Te denken valt hierbij aan het zorglandschap van de toekomst en aan de transitie naar een meer circulaire en duurzame economie.

De fractie van de PvdA ziet uit naar de discussie bij de Najaarsnota en we realiseren ons ook dat we dan wellicht een ingewikkelde afweging zullen moeten maken over hoe we ons schaarse middelen het beste kunnen inzetten. Maar goed, keuzes maken is ook waar de politiek voor bedoeld is. Daar lopen we dan ook niet voor weg. Sterker nog, zeker is dat we ons hard zullen maken voor de drieslag ‘economie, samenleving en duurzaamheid’!

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland