PvdA steunt bijdrage provincie aan Zorgtafel 2.0

17 februari 2021

De PvdA Flevoland maakt zich sterk voor een goede en betaalbare zorg, dicht bij huis. We willen af van de marktwerking, om te beginnen bij de verzekeraars, en geven de zeggenschap binnen de zorg zoveel mogelijk terug aan de professionals en de patiënten.

De gezondheidszorg in Flevoland is nog onvoldoende geborgd, ondanks dat er vooruitgang is geboekt als het gaat om geboortezorg en acute zorg of een tekort aan huisartsen. De Zorgtafel is dan ook nog steeds nodig voor uitbreiding en doorontwikkeling van het zorgaanbod binnen Flevoland.

Verder staat het stelsel in Nederland onder druk (betaalbaarheid, bemensing) en is het rijk bezig te kijken welke veranderingen nodig zijn om de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg te waarborgen voor de toekomst. De Zorgtafel is hiertoe een belangrijk platform om de gewenste verdere uitbreiding van het zorgaanbod te faciliteren en de veranderingen die op ons afkomen naar de regio te vertalen.

Bij deelnemende partijen aan de Zorgtafel is steun om de bijdrage van de provincie, als enige onafhankelijke belanghebbende, te continueren en uit te breiden. Gezien deze onafhankelijke positie is de provincie gevraagd om bij te dragen aan het vervolg van de Zorgtafel, om zo continuïteit te waarborgen na een hectisch verlopen coronajaar. Het gaat dan vooralsnog om een overgangsperiode van één jaar.

Onze gedeputeerde Jop Fackeldey verwoordt het als volgt: “Wat we willen is een Zorgtafel 2.0. Eentje waarin we het zorgnetwerk voor Flevoland vorm kunnen geven op een onafhankelijke manier. Daarom is het van belang dat niet alleen de verzekeraar (Zilveren Kruis), maar ook de provincie de Zorgtafel faciliteert. Omdat de provincie daarmee mede aan het roer zit. En dat is belangrijk, want de provincie kan opkomen voor de belangen van de inwoners zonder dat ze daar financiële belangen bij heeft. Dat geldt voor geen enkele andere deelnemer aan de zorgtafel.“

De fractie van de PvdA Flevoland is akkoord met de extra inzet van middelen voor de Zorgtafel 2.0 (onafhankelijk voorzitterschap, capaciteit projectbureau en werkbudget) om mogelijk te maken dat:

*   Lopende projecten verder worden ontwikkeld en verankerd (zoals 1,5 lijnszorg, acute en geboortezorg);
*   Opgaven en vraagstukken voor een toekomstbestendige gezondheidszorg worden geagendeerd en naar concrete projecten worden vertaald;
*   Samenwerking tussen en binnen sectoren op deze vraagstukken zich verder ontwikkelt;
*   Samenwerking met en betrokkenheid van inwoners en patiënten gewaarborgd is.

Willem de Jager, fractievoorzitter en woordvoerder zorg namens PvdA Flevoland

Meer lezen over de planen van de PvdA met betrekking tot de zorg? Klik dan hier.