PS Flevoland stemt in met afspraken uit Klimaatakkoord

24 november 2019

In de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 20 november 2019 heeft een ruime meerderheid ingestemd met de inspanningsverplichting om de afspraken uit het Klimaatakkoord te realiseren.

Coalitieakkoord

In het coalitieakkoord ‘Ruimte voor de Toekomst’ is de ambitie uitgesproken dat Flevoland wil voldoen aan de opgaven uit het Klimaatakkoord. Uit de analyse van het Klimaatakkoord blijkt bovendien dat de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met het provinciale beleid. De PvdA voelt zich dan ook gebonden aan en verbonden met het Klimaatakkoord.

Urgentie

De fractie van de PvdA erkent de urgentie van het klimaatprobleem en is bereid deze urgentie uit te dragen. Wij willen de leefbaarheid van onze planeet beschermen en verbeteren voor huidige en toekomstige generaties. Als PvdA denken we dat een nieuwe balans nodig is tussen economie, ecologie en samenleving. Wij willen Flevoland graag groener, socialer en innovatiever maken.

De PvdA-fractie wil zich inzetten voor het centrale doel van het Klimaatakkoord: 49% reductie van broeikasgassen in 2030, ten opzichte van 1990. Wij committeren ons daarom aan de uitvoering van de afspraken waarbij de provincie Flevoland direct betrokken is. Hierbij merken we op dat het een kaderwet betreft met doelen voor 2030 en een doorkijk naar 2050.

Regionaal maatwerk

Het decentrale karakter biedt ruimte voor regionaal maatwerk en een bottom-up proces. De maatregelen moeten voldoen aan de drieslag ‘haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar’. Abassin Nessar: “De belangrijkste voorwaarde voor mijn fractie blijft: de vervuiler betaalt de kosten en dat zijn zeker niet de huishoudens. Wij hebben vertrouwen dat deze onzekerheden zich de komende jaren oplossen zodat we kunnen bouwen aan een sociaal en groen Flevoland.”

De PvdA zegt ja tegen het doel en de richting, maar vindt het belangrijk dat we ruimte houden voor de invulling en de uitvoering. Tenslotte heb ik tijdens de behandeling in Provinciale Staten het belang van twee aspecten benadrukt: draagvlak en draagkracht.

Participatie

Over het realiseren van draagvlak staat in het akkoord een duidelijke passage: “Cruciaal is dat bewoners gaan meedenken en meedoen in de transitie naar aardgasvrije wijken. Participatie is maatwerk. Daarom schrijft de Omgevingswet niet voor hoe de participatie moet plaatsvinden. De wet geeft het bevoegd gezag en de initiatiefnemer de vrijheid eigen keuzes te maken voor de inrichting van het participatieproces. Belangrijk is wel dat iedereen die dit wil de kans krijgt te participeren.

Communicatie is een belangrijke basis voor participatie. Zo moet het gebouweigenaren en bewoners in een desbetreffende wijk helder zijn waarom de overstap op alternatieven voor gas nodig is. Tegelijk zullen zij willen weten waarom de desbetreffende wijk op het desbetreffende moment aan de beurt is om de overstap te maken.”

Draagkracht en betaalbaarheid

Ook over draagkracht en betaalbaarheid is een duidelijke passage in het akkoord opgenomen: “Deze transformatie slaagt dus alleen als iedereen mee kan doen. Daarvoor moet ze ook voor iedereen betaalbaar zijn. Woonlastenneutraliteit is het uitgangspunt. Dat kan, als we de kosten door opschaling via aanbod- en vraagbundeling, digitalisering en innovatie laten dalen en met betere financiering ervoor zorgen dat voor het overgrote deel van de bewoners de maandlasten van de lening die je aangaat voor de verbouwing niet hoger zijn dan het voordeel dat je op de energierekening boekt. Waar dat niet lukt, zullen we met gerichte ondersteuning moeten komen. Dit is geen project van enkelen, maar van ons allemaal.”

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland