Provincie Flevoland stopt opnieuw een half miljoen in Noodfonds Oekraïne

15 juli 2022

Provinciale Staten van Flevoland hebben, op initiatief van PvdA-fractievoorzitter Willem de Jager, op 13 juli 2022 besloten om opnieuw € 500.000 te storten in het Noodfonds Oekraïne. Het voorstel hiertoe werd mede ondersteund door de fracties van GL, CU, D66, VVD en CDA. Alleen de fractie van JA21 stemde tegen het voorstel.

Welke hulp biedt de provincie?

De provincie biedt humanitaire hulp aan Oekraïense vluchtelingen, door middel van hulptransporten naar de regio en door het verbinden en ondersteunen van Flevolandse maatschappelijke initiatieven gericht op hulp aan Oekraïners in Flevoland. Tot nu toe is € 460.823,90 uit het Oekraïne Noodfonds beschikt en/of gereserveerd.

Op 31 maart 2022 hebben Provinciale Staten unaniem ingestemd met het beschikbaar stellen van € 500.000 euro voor (nood)hulp aan Oekraïners. Hieruit worden onder andere de noodhulptransporten naar de Roemeense regio Maramureş gefinancierd. Daarnaast werkt Flevoland, samen met Flever, aan het verbinden en ondersteunen van maatschappelijke initiatieven, gericht op Oekraïense vluchtelingen in Flevoland, onder andere door het meldpunt Flevolandhelptoekraine. Ook is er een subsidieregeling “Nadere regels ondersteuning maatschappelijke initiatieven voor Oekraïense vluchtelingen” ingesteld.

Eind mei 2022 zijn de “Nadere regels ondersteuning maatschappelijke initiatieven voor Oekraïense vluchtelingen” in werking getreden. Flevolanders kunnen subsidie aanvragen voor activiteiten met en voor Oekraïense vluchtelingen, zoals Summer School, taallessen, workshops, culturele of andere activiteiten. Het minimale bedrag dat wordt toegekend is € 500 en het maximale bedrag € 25.000. Het subsidieplafond is vastgesteld op € 100.000. Inmiddels zijn er zes aanvragen beschikt.

Extra hulp

PvdA-fractievoorzitter Willem de Jager is blij met de brede steun voor het voorstel om opnieuw geld beschikbaar te stellen: “De mensen uit Oekraïne verdienen steun na de Russische inval in hun land. Een oorlog met duizenden doden en miljoenen mensen op de vlucht op zoek naar een veilige plek. Deze ongekende situatie heeft wereldwijd een golf van solidariteit opgeleverd. Het is goed dat wij vanuit Flevoland ook een steentje bijdragen, voor stimulering van maatschappelijke initiatieven en voor hulptransporten naar Roemenië en daarna deels naar Oekraïne.”

Statenfractie PvdA Flevoland