Nieuw ondersteuningsfonds voor het MKB- en Kleinbedrijf in Flevoland.

12 september 2020

De Corona-crisis treft het Flevolandse bedrijfsleven hard. En de maatregelen vanuit het Rijk zijn helaas niet altijd afdoende om bepaalde categorieën MKB-ondernemingen te blijven helpen. Bovendien is de Flevolandse economie in tijden van crises conjunctuurgevoelig gebleken.

Om deze reden is, mede door de PvdA, tijdens de Statenvergadering van 27 mei 2020 een motie ingediend om te komen tot een Coronafonds Flevoland. Nadat deze motie met 23 tegen 17 werd aangenomen heeft Gedeputeerde Staten een subsidievoorstel uitgewerkt. Dit voorstel is afgelopen woensdag (9/9) in de vergadering van Provinciale Staten unaniem aangenomen. Daar zijn wij, zeker omdat het de verwachting is dat in het komende half jaar vooral het, in de kern gezonde, innovatieve MKB liquiditeitsproblemen zal krijgen, natuurlijk zeer tevreden over.

Met dit fonds (een renteloze lening van € 1.500.000,– aan Aanjager B.V., volle dochter van Horizon de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland) kunnen in de kern gezonde MKB-ondernemingen door middel van overbruggingsleningen worden geholpen. Hierbij gaat het om een financieringsbehoefte van boven de € 50.000,–.

Dit fonds is een aanvulling op Rijks-, Gemeentelijke- en andere Provinciale regelingen.

Tijdens de vergadering heeft Dania Al-Obaidi namens de fractie van de PvdA enkele vragen gesteld. Met name over de regelingen voor kleinere ondernemingen. Aangegeven is dat er voor deze groep specifieke Rijksregelingen zijn (in Flevoland worden deze uitgevoerd door Horizon).

PvdA Flevoland ondersteunt het voorstel van harte, omdat het er voor zorgt dat in eventuele acute liquiditeitsbehoefte bij in de kern financieel gezonde Flevolandse bedrijven kan worden voorzien. Daarmee wordt voorkomen dat deze vitale bedrijven voor Flevoland verloren gaan. De Flevolandse economie en werkgelegenheid leunt immers zwaar op het MKB.