Door op 22 februari 2014

Nieuw Land Erfgoedcentrum

Woensdag 12 februari was ik met een paar collega-statenleden uit de Commissie Bestuur en Samenleving voor een werkbezoek in het Nieuw Land Erfgoedcentrum. Bewaren van het cultureel erfgoed is een wettelijke taak van provincie. Het NLE informeert over het cultureel erfgoed van onze provincie.

Dit NLE is een voor Nederland unieke combinatie van museum, archief en kenniscentrum. Het gaat over de grootste polder ter wereld: Flevoland. De directeur en zijn medewerkers hebben zich enorm ingespannen om er voor ons een leerzaam en aangenaam bezoek van te maken. Ik was vaker voor een bijeenkomst of expositie in het NLE en zijn voorgangers, maar deze keer heb ik toch nieuwe dingen gezien en veel bijgeleerd.

Na een welkomstwoordje zagen we de tijdelijke expositie ‘Het Wilde Oog in Flevoland’ met o.a. foto’s in de bijzondere combinatie van Flevolandse landschapskunst en Spakenburger klederdracht. Daarna gingen we door de permanente tentoonstelling ‘Polderen! Verleden en toekomst van het Zuiderzeeproject’, over de geschiedenis van de strijd tegen het water en het Zuiderzeeproject. We zagen  het ‘Watertheater’, waar kinderen kunnen spelen met water. In OER! wordt de Swifterbantcultuur in beeld gebracht en leren we hoe de mensen zesduizend jaar geleden leefden op rivierduinen in wat nu Flevoland is. Vervolgens werd ons het archief getoond en namen we een kijkje in het archeologische depot.

Kortom, veel over onze Flevolandse geschiedenis is in het NLE ten toon gesteld, interessant voor alle leeftijden. Jammer dat niet alle Flevolanders bekend zijn met dit centrum. Er is namelijk alle reden er een paar uur door te brengen en er familie en vrienden mee naar toe te nemen.

Een dagje Lelystad? Combineer NLE, de Bataviawerf en Bataviastad! Deze drie gaan meer samenwerken in ‘Batavialand’, waarbij het totale gebied nog aantrekkelijker gemaakt wordt. De PvdA vindt dat een goede zaak.

Tijdens de presentatie van de Hectare Cultuur in Almere kwam iemand met de suggestie voor een museum over Zuiderzee en inpoldering. Dat hoeft niet meer, want dat hebben we al: het Nieuw Land Erfgoedcentrum in Lelystad!

PS: op 22 en 23 maart organiseert het NLE het ‘Jaren 60 Weekend’. Zeker een aanrader! Kijk voor meer informatie op de website van het Nieuw Land Erfgoedcentrum.