Door op 25 september 2016

Lat ligt hoog voor nationaal park

Op 14 september dienden de samenwerkende partners in Flevoland het bidbook voor het Nationaal Park Nieuw Land in bij het Ministerie van Economische Zaken. Daarmee is de deelname aan de verkiezing ‘Mooiste Natuurgebied van Nederland’ officieel. Nieuw Land dingt vanaf nu mee naar status van Nationaal Park van Wereldklasse. Binnen Nationaal Park Nieuw Land werken Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer, Het Flevo-landschap, Rijkswaterstaat, de gemeenten Lelystad en Almere en provincie Flevoland samen. In het bidbook laten zij zien hoe ze de natuurgebieden Oostvaardersplassen, Marker Wadden, Lepelaarplassen en Markermeer verder met elkaar gaan verbinden, versterken en toegankelijk gaan maken voor het (inter)nationale publiek. Het Nationaal Park geeft een groene impuls aan zowel Flevoland als de metropoolregio Amsterdam.

Grote natuurwaarden
De 4 kerngebieden Oostvaardersplassen, Lepelaarplassen, Marker Wadden en Markermeer hebben grote natuurwaarden en omvat  grote kuddes konikpaarden, edelherten en tal van bijzondere vogelsoorten. Het gebied vertelt als geen ander het unieke Nederlandse verhaal van land maken uit water. Voorop staat dat de natuur zorgvuldig beschermd wordt. Tegelijkertijd maken de partijen deze bijzondere natuur en cultuur beter beleefbaar voor gasten uit binnen- en buitenland. Het gebied wordt toegankelijker en komen er meer recreatiemogelijkheden.

Ambitie schept verplichting
De PvdA steunt van harte de ambitie van het nationaal park Nieuwland. “Het is een impuls voor de natuur, recreatie en economie. De samenwerking genereert veel kansen en energie om te komen tot een gebied van wereldklasse”, aldus fractievoorzitter Peter Pels. Maar de PvdA plaatste ook een kritische kanttekening bij de plannen. “Het is bekend dat de middelen voor onderhoud en beheer van natuur zeer schaars zijn. Juist het toegankelijk maken van natuur kost veel geld. De lat ligt hoog. Als je een park van wereldklasse wilt zijn schept ook een verplichting naar de toekomst. Daarmee spreken we de bereidheid uit om in de toekomst extra te investeren in toegankelijkheid, beheer en onderhoud van wereldklasse”.

Winnen
Om de status van Nationaal Park van Wereldklasse te verkrijgen, moet Nieuw Land de door het Ministerie van Economische Zaken uitgeschreven verkiezing tot ‘Mooiste Natuurgebied van Nederland’ winnen. Vanaf 14 oktober 2016 kan het publiek stemmen op hun favoriete natuurgebied. Naar verwachting wordt begin november 2016 bekendgemaakt welke 3 of 4 gebieden als winnaar uit de bus komen. Stemmen kan via de website: http://www.npnieuwland.nl/