Het Verhaal van Flevoland

5 december 2017

Ruim 170 mensen waren aanwezig op het Vrijetijdscongres Flevoland donderdag 23 november jl. in het Agora Theater in Lelystad. Ik was, als lid van Provinciale Staten Flevoland, één van de geïnteresseerde aanwezigen.

Het Verhaal van Flevoland staat op papier. De afgelopen twee jaar is op basis van het Strategisch Marketingplan 2016-2020 in de praktijk samengewerkt aan het vertellen van dat unieke verhaal. Daarmee zijn al grote stappen gezet, maar is het nu tijd voor de vervolgstappen. Immers: de markt is uitdagend, de vrijetijdssector volop in beweging, het verhaal is nooit af en de Flevolandse ambitie is groot.

De rol van Toerisme Flevoland is cruciaal in het vermarkten van het merk Flevoland. Toerisme Flevoland onderkent dat de wereld niet stil staat. De wensen van reizigers veranderen; hun ervaringen, belevenissen en belevingen zoeven in no time over het internet, opgetogen bezoekers én trotse bewoners delen beelden van hun favoriete plekje op allerlei kanalen – en daar blíjven ze, open en bloot, voor iedereen vindbaar. Dat zet Toerisme Flevoland op scherp én dat biedt kansen. Dat vraagt om een andere, meer persoonlijke benadering.

Bovenstaande trends (het delen van belevenissen en trotse lokale verhalen) worden komend jaar ingezet om Het Verhaal van Flevoland verder te versterken. In de termen van het Strategisch Marketingplan 2016-2020 betekent dit voor 2018 het volgende voor de inzet van Toerisme Flevoland:

• We verdiepen de verhaallijnen ‘Flevoland Waterland’ en ‘Nieuwe Natuur’. Met elkaar maken we het verhaal beleefbaar.
  • We dagen partners uit om op basis van het Verhaal van Flevoland verhaallijnen te verdiepen en producten te ontwikkelen.
  • Aanhakend bij trends als user generated contenten local content nodigen we bewoners uit te vertellen over hun Flevoland en dat verhaal te delen. Hiervoor ontwikkelen we een ambassadeurscampagne.

M.i. kunnen we het Verhaal van Flevoland nog sterker positioneren, waardoor het aantal overnachtingen van toeristen in onze provincie zal stijgen en het aantal banen in de sector toerisme en recreatie zal toenemen. Want er valt genoeg te beleven, maar het verhaal moet wel verteld worden! De keuze voor het uitdiepen van de verhaallijnen ‘Flevoland Waterland’ en ‘Nieuwe Natuur’ lijkt mij een goede, omdat de combinatie van water en natuur sterk verbonden is met onze provincie Flevoland.