Fractie bezoekt Almere Jungle

12 maart 2020

Gisteren (11 maart 2020) is de Statenfractie van de PvdA op bezoek geweest bij Almere Jungle. Een project van Nieuwland. De deelnemers (165 mensen met een beperking) zorgen er, daarbij ondersteund door professionals, voor dat het Dierenpark en de Botanische tuin worden onderhouden en uitgebouwd. Daarnaast is er een opvang voor jeugdigen (op dit moment 20 personen tussen de 4 en 16 jaar).

De core-business van Nieuwland

Is zorg voor volwassenen en kinderen met een beperking (in de breedste zin van het woord). Door dit te combineren met een dieren- en een botanische tuin ontstaat een omgeving waarin veel variatie in de werkzaamheden aangeboden kan worden maar ook, daar waar mogelijk, verantwoordelijkheden kunnen worden overgedragen. Daarnaast is sinds ongeveer een jaar een ontwikkellab aan de tuin toegevoegd waardoor ook de mensen met een meer dan gemiddelde intelligentie met een beperking een passende werkplek geboden kan worden.

Huidige situatie

Het afgelopen jaar heeft Almere Jungle ongeveer 110.000 bezoekers ontvangen. En dat is wel zo ongeveer het maximum wat er nu mogelijk is. Dat geldt ook voor het aantal personen waaraan zorg wordt verleend. Echter met wat improvisatie, kunst- en vliegwerk weet Almere Jungle nog wel wat ruimte te regelen. Daarom wordt gekeken naar de mogelijkheden van groei. Het plan (Almere Jungle 2.0) voorziet in een groei van 1 naar 4 hectare, waarbij een openluchtzwembad een aanvullende mogelijkheid is voor verbreding van het aanbod (zowel voor de recreanten als voor de deelnemers).

De toekomst

Groei zou mogelijk zijn op het terrein van de Kemphaan (daar worden inmiddels gesprekken over gevoerd) of op een andere locatie. Uit kostenoverwegingen (maar ook omdat daarmee voortgebouwd kan worden vanuit de huidige locatie) gaat de voorkeur uit naar uitbreiding op De Kemphaan.

De door Ton Theunis (creative lab), Esmee Riemstra (Hoofd Dieverzorging en beleidsmedewerker) en Mike van Mourik (Hoofd Jungle) verzorgde rondleiding gaf de fractieleden een goed inzicht in de mogelijkheden van Almere Jungle. In het daarna volgende gesprek werden ons de ambities duidelijk. Al met al is Almere Jungle een waardevol initiatief dat, op de huidige schaal, bewezen heeft dat het werkt.

Waar ben je naar op zoek?