Flevoland steunt Oekraïne

31 maart 2022

Naar aanleiding van de inval van Rusland in Oekraïne heeft de Partij van de Arbeid, ondersteund door veel andere partijen, schriftelijke vragen gesteld. Vandaag lag het voorstel van Gedeputeerde Staten voor ter bespreking.

Voorzitter,

De nieuwe Werkelijkheid.

De grove aantasting van de internationale rechtsorde in Oekraïne door Rusland raakt ons allemaal. Het is een ernstige aanval op “vrijheid, democratie en mensenrechten” in de wereld.
Het is nu ruim een maand geleden dat de oorlog in Oekraïne tot de nieuwe werkelijkheid behoort en ook binnen onze eigen samenleving ondervinden wij de gevolgen hiervan.
Het aantal vluchtelingen is inmiddels opgelopen tot boven de 4 miljoen.
De Partij van Arbeid heeft hierover schriftelijke vragen aan het college gesteld welke door de meeste fracties mede zijn ingediend en wij hebben een bijdrage geleverd aan de brief.
Op 3 maart zijn Gedeputeerde Staten opgeroepen om steun te verlenen in de humanitaire crisis als gevolg van deze oorlog.
En in de brief welke wij recentelijk als Staten hebben ontvangen waarbij het college aankondigt om:

1. Een onderzoek te laten uitvoeren door de welzijnsorganisatie Flever, op welke wijze particuliere initiatieven ondersteund en gecoördineerd kunnen worden
  2. Hoe de Roemeense regio MARA-MURES ondersteund kan worden in de opvang van vluchtelingen.
    Nu de regio Mara-Mures onze provincie gevraagd heeft om haar met goederen te ondersteunen om de stroom vluchtelingen (zo’n 600.000) van o.a. “warmte en voedsel” te voorzien, is dit in de vorm van het  voorstel  Noodfonds Oekraïne aan ons gepresenteerd .

De Partij van de Arbeid ondersteunt dit voorstel om een bijdrage te leveren van € 500.000 ten laste van de ongeoormerkte brede bestemmingsreserve van harte.  (Ook al zijn wij van mening dat deze bijdrage in vergelijking met de nood klein is).

Voorzitter,

Naast deze vreselijke nieuwe werkelijkheid die zich op 24 februari aan ons openbaarde, is er nog meer vluchtelingenleed, ook binnen onze grenzen.

Daar waar vele particuliere initiatieven zich ontvouwen om de Oekraïense vluchtelingen te helpen mogen we ook andere vluchtelingen, die buiten de EU regio vallen, niet vergeten en wij hopen dat er ook snel een oplossing komt voor de vele asielzoekers, statushouders in ons land die immers ook een veilig onderkomen verdienen.
Ook vragen wij aandacht voor de situatie waarin niet Europeanen in de Oekraïense regio “tussen wal en schip” dreigen te vallen.
Voor ons is ieder mens gelijk en verdienen alle mensen een gelijke behandeling.

Monique Dubois
Statenlid Flevoland

Waar ben je naar op zoek?