Coronafonds voor acute problemen

31 mei 2020

Op initiatief van de coalitie in Flevoland, bestaande uit PvdA, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66, is Provinciale Staten 27 mei akkoord gegaan met een nieuw fonds ter bestrijding van de gevolgen van de coronacrisis.

Door het coronavirus is Nederland in een economische en sociale crisis beland en hebben veel inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen het moeilijk. Het kabinet heeft diverse landelijke crisisregelingen geïntroduceerd om ondersteuning te bieden. Dit zijn voor een groot deel regelingen voor de kortere termijn en met een beperkte omvang. De mate waarin de maatregelen effectief zullen zijn in Flevoland is nog onbekend. Ook is onduidelijk en onzeker of er maatregelen voor de wat langere termijn zullen komen, specifiek voor Flevoland.

Daarom heeft PvdA Flevoland samen met een aantal andere fracties een motie ingediend, in de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 27 mei, om per direct een Coronafonds in te stellen. De motie roept het College op om een budget van maximaal 4 miljoen euro aan te wenden voor urgente maatregelen die gerelateerd kunnen worden aan de coronapandemie, waar geen ruimte voor is in bestaande reguliere budgetten en die niet voor compensatie van het Rijk in aanmerking komen.

Dekking kan gevonden worden in de algemene reserve (eventueel buiten de kaders van het weerstandsniveau). Het College wordt gemandateerd om maatregelen te nemen die urgent en direct noodzakelijk zijn, of direct cofinanciering genereren, of een multiplier effect hebben. Bij de Najaarsnota zal het College gevraagd worden om verantwoording af te leggen over de eventuele uitgaven uit het fonds en dit te betrekken bij de aanpak die nodig is voor de langere termijn. Van belang is dan ook dat er een breder inzicht is in welke inhoudelijke en financiële inzet nodig is op de strategische middellange- en lange termijn.

Voor ons was het belangrijk dat de omvang van het beschikbare bedrag voldoende zou zijn om het College echte slagkracht te geven zodat ook daadwerkelijk effectieve maatregelen genomen kunnen worden. Het gaat om de beste combinatie van het opvangen van de grootste klappen en steunmaatregelen ter stimulering van de economie, duurzame ontwikkeling en sociale infrastructuur. Zo heeft dit fonds het grootste nut voor Flevolandse inwoners en ondernemers.

Voor het herstelbeleid op de strategische middellange- en lange termijn moet het College brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden: gezondheid, onderwijs, veiligheid, de toegankelijkheid van voorzieningen, de kwaliteit van onze leefomgeving en sociale gelijkheid. Dit sluit naadloos aan op het schrijven van het Centraal Planbureau (CPB), het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een briefadvies aan het kabinet.

Opvallend is, tenslotte, dat oppositiepartijen Forum, PVV en 50+ de motie niet gesteund hebben en daarmee ondernemingen, instellingen en verenigingen juist nu in de kou laten staan.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Waar ben je naar op zoek?